hvor uddannelsesmålet, hvis vi skal overleve, er facilitering af forandring og læring.
Carl Rogers
Fra turister i klasseværelset
til opdagelsesrejsende i naturen
“De gange jeg har været i stand til at omdanne en gruppe – og her mener jeg alle medlemmer af gruppen, inklusive mig selv – til fællesskab af lærende, har engagementet nået næsten uanede højder. At befri nysgerrigheden, at tillade den enkelte gå nye veje for at forfølge sine egne interesser; at slippe videbegærligheden løs, at stille alting åbent for spørgsmål og undersøgelse, at indse at alting hele tiden er under forandring – det er en oplevelse, jeg aldrig vil glemme.
Det lykkes mig ikke altid at opnå i de grupper, jeg indgår i, men når det i en eller anden grad lykkes er det en uforglemmelig gruppeoplevelse. Gennem en sådan sammenhæng opstår virkelige studerende, virkelige lærende, kreative forskere, videnskabefolk og praktikere, den slags mennesker, der er i stand til at leve i en skrøbelig og hele tiden foranderlig balance mellem, hvad der er kendt i dag, og fremtidens foranderlige problemer og facts.”
Carl Rogers beskriver forskellen på undervisning og facilitering af læring som forskellen på at være turist i klasseværelset og opdagelsesrejsende i verden.
Det er derfor, Human by Nature designer og faciliterer læreprocesser eller læringsrejser frem for at undervise: fordi læring, der aktiverer, involverer og engagerer skaber den slags viden og færdigheder, som vi skal bruge til at leve, overleve og skabe fremtid af sammen i en foranderlig og skrøbelig verden.
Vores læringsrejser foregår om muligt udendørs, fordi naturen giver adgang til læringsoplevelser som på samme tid er konkrete, sanselige, holistiske og potentielt transformative.
Naturen tilbyder anskuelighedsundervisning i, hvordan levende systemer fungerer, lærer og regenerer. Undervejs oplever den lærende på krop og sjæl, naturens helende og livgivende kræfter.
Naturen er den egentlige facilitator af læring og transformation på vores læringsrejser.
Facilitering som kernekompetence
Human by Natures faciliteringskurser bygger på mere end 20 års erfaring med at uddanne ledere, konsulenter, projektledere, undervisere og andre gennem kursus- og konsulentvirksomheden Facilitator, som Anne Weber Carlsen stiftede i 2004 og drev i næsten 20 år.
Vores kurser er solidt forankret i teori, uddannelse og egen praksis. Nedenfor kan du møde nogle af de mestre, vi har lært af.
Vores kurser i naturfacilitering er for dig, der er interesseret i regenerativ og naturbaseret læring og gerne vil flytte møde- og udviklingsaktiviteter ud i naturen.
Kurserne tager udgangspunkt i den model for naturfacilitering, som vi har udviklet på baggrund af de mange erfaringer, vi har gjort os med design og gennemførelse af møder, vandringer, kurser og udviklingsforløb i naturen.
En model for naturfacilitering
Human by Natures model for naturfacilitering bygger på de erfaringer, vi har gjort os gennem vores arbejde med naturbaserede og naturfaciliterede udviklingsforløb og aktiviteter.
Modellen afspejler vores egen udvikling fra at bruge naturen som først et mødested, så et lærested, dernæst et værested for så at opdage, at naturen er så meget andet og mere end et sted; den er en uvurderlig læremester for den altafgørende opgave, vi som mennesker har med at genoprette den orden og balance, vi har forstyrret og ødelagt, ikke mindst i den del af historien, som vi selv har været med til at skrive.
Mange af os er først nu ved at erkende, at naturen ikke er noget uden for os, men at vi selv er natur, og at naturens og vores egen eksistens og trivsel derfor er uløseligt forbundet.

Mødested
Det fysiske space. Omfatter landskab, geografi, læringsrum, scenografi, arkitektur eller learnscape, som arkitekten Rosan Bosch kalder læringsrum, der er inspireret af naturen..
Lærested
Læringsrejsen, processen, forløbet, fortællingen. Kobler til og trækker på dramaturgi, mytologi, antropologi, eventyr, quests, songlines, walkabouts og rites of passage.
Værested
Det mentale space: Indre natur, indre bæredygtighed, væredygtighed. Mindfulness, naturterapi, nature immersions, skovbad, animisme. Sind, sanser, spiritualitet.
Læremester
Head, heart and gut. Holisme. Fra ego til øko. Thrivability. Biologi, økologi, økonomi, kosmologi, mykologi, biomimicry. Klima og biodiversitet, regenerativ læring og ledelse.
Glæd dig til at dykke ned i en verden af viden om natur, læring, fællesskab og dyb forandring.
Aktuelle kurser og aktiviteter
Hvilken forandring ønsker DU at skabe?
som kan understøtte den forandring, du ønsker at bidrage til i dit liv og arbejde.
Vi elsker at udvikle og skabe nyt sammen med andre.