Læring

All we need is community and connection.

Andy Raingold, Change in Nature

Naturen som lærested og læremester

Human by Natures workshops, kurser og aktiviteter foregår ofte udendørs, fordi naturen giver adgang til de mest inspirerende læringsrum, man kan drømme om, og til læringsoplevelser som på samme tid er konkrete, sanselige, holistiske og potentielt transformative.

 

Naturen tilbyder anskuelighedsundervisning i, hvordan levende systemer fungerer, lærer og regenerer. Undervejs oplever deltagerne på egen krop naturens helende og livgivende kræfter.

 

Naturen er den egentlige facilitator af læring og  transformation på vores læringsrejser. Vi er lærevillige lærlinge.

 

Vi samarbejder med en række naturskønne kursus- og konferencesteder, bl.a. Sinatur Hotel Skarrildhus og Himmelbjerggården, men kommer gerne til natur nær jer.

 

Vi har i tidens løb udviklet en række formater for vandringer, workshops og møde- og udviklingsaktiviter for kunder og samarbejdspartnere, blandt andet medlemsaktiviteter i naturen for Djøf

 

Nogle aktiviteter er skabt til særlige landskaber og målgrupper som vores Hedeture – vandringer på heden for kvinder i eller omkring overgangsalderen.

 

Andre designes specielt til den natur og den sammenhæng, de skal bruges i, hvad enten det er ledernetværksmødet, personaleseminaret, teamudviklingsdagen eller borgermødet.

 

Kontakt os, hvis du har brug for inspiration og ideer til at holde dit næste arrangement i naturen,  eller deltag i kurset Naturen som facilitator, hvis du vil lære at designe og facilitere læringsrejser i naturen selv.

Fra turister i klasseværelset
til opdagelsesrejsende i naturen

Den humanistiske psykolog og uddannelsesreformator Carl Rogers skriver i sit pædagogiske kampskrift fra slutningen af 1960’erne, Freedom to Learn:

“De gange jeg har været i stand til at omdanne en gruppe – og her mener jeg alle medlemmer af gruppen, inklusive mig selv – til et fællesskab af lærende, har engagementet nået næsten uanede højder.

At befri nysgerrigheden, at tillade den enkelte gå nye veje for at forfølge sine egne interesser; at slippe videbegærligheden løs, at stille alting åbent for spørgsmål og undersøgelse, at indse at alting hele tiden er under forandring – det er en oplevelse, jeg aldrig vil glemme.

Det lykkes mig ikke altid at opnå i de grupper, jeg indgår i, men når det i en eller anden grad lykkes er det en uforglemmelig gruppeoplevelse.

Gennem en sådan sammenhæng opstår virkelige studerende, virkelige lærende, kreative forskere, videnskabefolk og praktikere, den slags mennesker, der er i stand til at leve i en skrøbelig og hele tiden foranderlig balance mellem, hvad der er kendt i dag, og fremtidens foranderlige problemer og facts.”

Carl Rogers beskriver forskellen på undervisning og facilitering af læring som forskellen på at være turist i klasseværelset og opdagelsesrejsende i verden.

Facilitering som kernekompetence

Vi tilbyder kurser i facilitering for alle, der skaber resultater gennem samarbejde.

Human by Natures  faciliteringskurser bygger på mere end 20 års erfaring med at uddanne ledere, konsulenter, projektledere, undervisere og andre gennem kursus- og konsulentvirksomheden Facilitator, som Anne Weber Carlsen stiftede i 2004 og drev i næsten 20 år.

Vores kurser er solidt forankret i teori, uddannelse og egen praksis. Nedenfor kan du møde nogle af de mestre, vi har lært af.
Den viden og erfaring er siden suppleret med design og facilitering af møder og processer i naturen,  regenerative ledelse og transformativ læring.

Vores kurser i naturfacilitering er for dig, der er interesseret i regenerativ og naturbaseret læring og gerne vil flytte møde- og udviklingsaktiviteter ud i naturen.

Kurserne tager udgangspunkt i den model for naturfacilitering, som vi har udviklet på baggrund af de mange erfaringer, vi har gjort os med design og gennemførelse af møder, vandringer, kurser og udviklingsforløb i naturen.

Vores model for naturfacilitering

Human by Natures model for naturfacilitering er vokset ud af de erfaringer, vi har gjort os gennem vores arbejde med naturbaserede og naturfaciliterede udviklingsforløb og aktiviteter siden starten i 2020.

 

Modellen afspejler vores egen udvikling fra at bruge naturen som først et mødested, så et lærested, dernæst et værested for så at opdage, at naturen er så meget andet og mere end et sted; den er fundamentet for vores – og for alt – liv og en uvurderlig læremester for den opgave, vi som mennesker har med at genoprette den orden og balance, vi har forstyrret og ødelagt, ikke mindst i den del af historien, som vi selv har været med til at skrive.

 

Mange af os er først nu ved at erkende, at naturen ikke er noget uden for os, men at vi selv er natur, og at naturens og vores egen eksistens og trivsel er uløseligt forbundet.

Mødested

Det fysiske space. Omfatter landskab, geografi, læringsrum, scenografi, arkitektur eller learnscape, som arkitekten Rosan Bosch kalder læringsrum, der er inspireret af naturen..

Lærested

Læringsrejsen, processen, forløbet, fortællingen. Kobler til og trækker på dramaturgi, mytologi, antropologi, eventyr, quests, songlines, walkabouts og rites of passage.

Værested

Det mentale space: Indre natur, indre bæredygtighed, væredygtighed. Mindfulness, naturterapi, nature immersions, skovbad, animisme. Sind, sanser, spiritualitet. 

Læremester

Head, heart and gut. Holisme. Fra ego til øko. Thrivability. Biologi, økologi, økonomi, kosmologi, mykologi, biomimicry. Klima og biodiversitet, regenerativ læring og ledelse. 

Modellen bygger på og er inspireret af en lang række af tænkere og praktikere, forfattere og foregangsmennesker inden for en mangfoldighed af fagligheder.

Den danner udgangspunkt for kurset Naturen som facilitator, hvor vi deler ud af vores viden og erfaringer med design og facilitering af møder og læreprocesser i naturen.

Hvilken forandring ønsker DU at skabe?

Kontakt os, hvis du har ideer eller ønsker til et kursus eller udviklingsforløb, 
som kan understøtte den forandring, du ønsker at bidrage til i dit liv og arbejde.

  Vi elsker at udvikle og skabe nyt sammen med andre.